13 Ekim 2011 Perşembe

Otomotiv OUT - '' New Media '' IN







             İnternet Medyasının yani Yeni Medya düzeninin toplumlara etkisini şöyle bir köşeye koyalım . Hatta Arap Baharı konuşlanmasına hiç değinmeden bir de şu açıdan bakabilirmisiniz lütfen ?
             Medya endüstrisi en bilindik Murdoch örneği üstünden verirsek ; 2009 yılın da News Corporation Group toplam değeri 53 milyar doların üzerindeymiş.Murdoch'un günümüzde durumu hepimizce malum .... Neyse şimdi konumuz o değil .
           Aynı yıl Volkswagen,ulaştığı 370 milyar $ lık piyasa değeri ile ABD ' li Exxon Mobile'i geçerek dünyanın en değerli şirketi koltuğuna oturdu. 2010 'da Exxon Mobil son bir hamle yaptı ve tahtına yeniden geçti . Bunlar son debelenmelerdi .
         Ancakkkkk Wall Street’te son günlerde yaşanan çalkantıların ardından durum değişti ve piyasa değeri 337 milyar dolara ulaşan Apple, az farkla, piyasa değeri 331 milyar Dolar olan Exxon Mobile’in tahtını elinden aldı. '' Yeni Medya '' endüstrisinin toplam rakamları henüz verilendirilmemiş . Fakat yan sanayi diye niteliyebileceğimiz ; Facebook 50 milyar $ Twitter 10 - 15 milyar $ 2010 yılı değerlerinden bahsediliyor .
         Anlaşılan uzun yıllar da yan sanayii oldukça bol bu endüstrinin eline kimse su dökemeyeceğe benziyor.
         Daha yenilerde koskaca tv kanalı olan , Star Tv 325 milyon $ fiyatla Doğuş grubuna satıldı .Yine koskoca Milliyet Gazetesi 47. 96 milyon $ değer biçilereek , satışı gerçekleşti.


         Hiyerarşinin yerle bir olduğu '' yeni medya '' düzeninde değerleri evrensel düzeyde algılamalıyız.


        '' Arap Baharı '' rüzgarlarının bu kadar kısa sürede diğer kıtalara yayılımı aslında çok şey söylemektedir . Sadece yan sanayii diye nitelenen Facebook üstünden ; Grupların , intenet aracılığı ile yazan Blogger'ların devrime öncülüğü Konvansiyonel medyanın pabucunun çoktan dama atıldığı gerçeğidir .


         Rakamlara bakarsak '' yeni medya '' = '' yeni endüstri '' demek değil mi ?


        Wikileaks bu endüstride yan sanayi değil mi ? Klasik medya bunu haber - analiz yapana kadar geçen sürede o mevzular eskimiş olmadı mı ? Herkes anında kendisi değerlendirip ,analizini yapmadımı ? Gecenin körü , Atı alan Üsküdar'ı geçmedi mi ?


        Yeni medyanın kraliçesi olarak adlandırılan Huffington Post'un kurucusu Arianna Huffington 2005 yılında 1 milyon $ a kurduğu HuffingtonPo ' yu 315 milyon $ karşılığında , 2011 de AOL sattı . Siteyi incelediğimzde '' yeni medya '' anlaşıyışına uygarlanası bir biçim - şablon olduğunu görürüz . Fakat yine de Kapitalist Medya anlayışı burada da pek aklanamamıştır . Yaratıcı ve sektörel anlamda iyi bir fikir olmakla birlikte , işleyiş ve gelir dağılımı konusunda sömürme eylemine engel olunamış olduğu nettir .


       Milyarlar alan köşe yazarları yerine 250 ye yakın Blogg yazarları kullanan Huffington şimdi bir tazminat davasıyla karşı karşıyadır .


       Nisan ayında, sitenin eski bloggerlarından Jonathan Tasinis, 315 milyon dolara AOL’e satılan siteye dava açtı. Tasinis, “Huffington’un sömürdüğü modern köleler” dediği 9 binin üzerinde blogger için 105 milyon dolarlık tazminat talep ediyor .


       Haklı yada haksızlık tartışmasını bir kenara bırakırsak , bu konunun kaynağı '' Yeni Medya Endüstrisi '' nin henüz yenilikten kaynaklanan sistemsizliği , sömürüsü diyebiliriz .


       Huffington’un Tasinis’e cevabı ise basitti: “Yeni medya bu şekilde işliyor. İnsanlar, yazıp çizdiklerini paylaşmak ve görünülür kılmak için bir mecra arıyor, biz de buna vesile oluyoruz. ''


        Siyasi ve Ekonomik faliyetler toplum tarihinde hep yeni sayfalar açmıştır .Yeni siyasi ve yönetim anlayışları , rejimler , kitle göçleri gibi toplumsal hareketleri tetikleyen unsurlar aslında endüstrilerdir . Yukardaki kaba taslak rakamlara bakınca ''Yeni Medya Endüstrisi '' , Otomotiv sektöründen daha iyi bir yatırım olduğu net değil mi ?
      Şimdiye kadar bir çok ülke otomobil sektörün de yapılabilecek hemen herşey yapılmış diyebiliriz .Bu durumda otomotiv endüstrisi doyma noktasına gelmiştir . Göçleriyle , yatırımlarıyla doyuma ulaşmış bir endüstri alanında biz niye tekrara düşelim ?


        Huffington’un Tasinis'e ifadesinden aldığım fikir ise her yeni sektör , aynı zaman da Yeni REJİM Anlayışı demektir . Yatay - Eşit - Özgür Dağılımlı Tam Demokrasi şimdi yeni endüstrinin rejim getirisidir .


        Olağanüstü rakamların döndüğü internet medyasında henüz tek bir MARKA yoktur . Yeni Endüstri için Bloggerlar da , Sosyal Paylaşım siteleride sadece besleyici yan sanayidir .


       Belki de dünya da ilk kez bir sanayi alanı kurulmadan , yan sanayisi kurulmuş bulunmakta . '' Yeni Medya Sanayi '' ilk marka niye Türk orjinli olmasın ?


        Rakamlara bakarsak ekonomik anlamda hiçte fena bir Endüstri değil :) . Siyasi algıya gelince Online ve Özgür bir Sanayiye kimin itirazı olabilir ki ?


         Dünyanın en trend yatırım alanı '' MEDİA CONVERGENCE '' fikirleri ve uygulamasıdır . Konvensiyonel medyanın baskıcı pespaye anlayışındansa ilk kez media convergence  işleyişiyle '' YENİ MEDYA ''  her kanaldan  '' HENÜZ MARKASIZ AMA TEK '' başına zafer kazanmakta ...Artık her insan başlı başına Yeni Medya Endüstrisinin  yan Sanayidir  ....
       '' Yeni Medya Endüstrisi '' İnsana yapılmış en güzel yatırım değil mi ? Her birey bu anlayış ile bir ''yan sanayidir ''...

Hiç yorum yok: